Wybór odpowiedniego fotelika samochodowego to decyzja, która wpływa bezpośrednio na bezpieczeństwo dziecka podczas każdej podróży. Wielu rodziców poszukuje modelu dopasowanego nie tylko do wieku i wzrostu dziecka, ale również do konkretnego samochodu. Ford Puma, popularny crossover segmentu B, oferuje kompaktową sylwetkę przy zachowaniu przestronności wnętrza, co czyni go ciekawym wyborem dla rodzin z dziećmi. Jednak zanim zdecydujesz się na zakup konkretnego modelu fotelika, warto poznać kilka szczegółów dotyczących tego auta i jego kompatybilności z systemami mocowania.
Czy nowy Ford Puma ma system ISOFIX?
Ford Puma w swojej aktualnej generacji posiada fabrycznie montowany system ISOFIX na dwóch skrajnych miejscach tylnej kanapy. Dotyczy to wszystkich wersji produkowanych od premiery modelu w 2019 roku. Mocowania są zgodne z europejskimi standardami bezpieczeństwa i umożliwiają szybkie oraz bezpieczne zapięcie fotelików dziecięcych.
System ISOFIX znacząco ułatwia montaż fotelika, minimalizując ryzyko błędów instalacyjnych, które są częstym problemem w przypadku zapinania wyłącznie pasami. W Fordzie Puma punkty mocowania są łatwo dostępne – ukryte pod klapkami lub widoczne od razu po podniesieniu materiału siedziska.
Niektóre wersje Forda Puma oferują również Top Tether, czyli dodatkowy punkt zakotwiczenia fotelika (zwykle za tylnym oparciem), co jeszcze bardziej zwiększa stabilność zamontowanego siedziska. Jest to istotne w przypadku fotelików z grup wagowych 1 i 2, które wymagają dodatkowego zabezpieczenia.
Jaki typ fotelika pasuje do Forda Puma?
Ford Puma to samochód o kompaktowych wymiarach, co oznacza, że należy zwrócić szczególną uwagę na wymiary fotelika – zwłaszcza jeśli planujesz montować więcej niż jeden na tylnej kanapie lub jednocześnie przewozić dorosłych pasażerów. Oto przegląd najczęściej stosowanych typów fotelików w tym modelu.
Foteliki dla niemowląt (grupa 0+ / 0–13 kg)
Najpopularniejsze foteliki dla najmłodszych montuje się tyłem do kierunku jazdy – to najbezpieczniejszy sposób przewożenia noworodków i niemowląt. W Fordzie Puma idealnie sprawdzają się tzw. nosidełka z bazą ISOFIX, np. Maxi-Cosi Pebble Pro, Cybex Cloud Z i-Size, Avionaut Pixel PRO.
Przy wyborze warto sprawdzić, czy baza nie wystaje zbytnio poza siedzisko kanapy – w Pumie przestrzeń jest wystarczająca, ale w modelach z panoramicznym dachem oparcie może być bardziej pochylone, co wpływa na kąt zamocowania.
Fotelik warto przetestować przed zakupem w autoryzowanym salonie lub podczas wizyty u sprzedawcy oferującego usługę przymiarki do auta.
Foteliki tyłem do kierunku jazdy (RWF) – do 18 kg i więcej
Coraz więcej rodziców decyduje się na przedłużone przewożenie dzieci tyłem do kierunku jazdy. Ford Puma pomieści wiele modeli z tej kategorii, choć w niektórych przypadkach może być konieczne przesunięcie fotela pasażera do przodu.
Modele rekomendowane przez użytkowników Forda Pumy to m.in.:
– Axkid Minikid 2.0 (mocowany pasami, bez ISOFIX),
– Britax Römer Max-Way Plus,
– BeSafe iZi Modular X1 i-Size (na bazie ISOFIX),
– Cybex Sirona Z i-Size – z obrotową bazą, co znacznie ułatwia wkładanie dziecka do auta.
Warto pamiętać, że w przypadku montażu fotelików RWF opartych o ISOFIX, mogą być wymagane krótkie nogi stabilizujące – zbyt długa noga może kolidować z podłogą bagażnika, zwłaszcza jeśli tylna kanapa jest w jednej z niższych pozycji.
Foteliki przodem do kierunku jazdy (grupa 1/2/3)
Dla dzieci powyżej 15 kg, które potrafią samodzielnie siedzieć i utrzymywać głowę, popularnym wyborem są foteliki rosnące z dzieckiem – takie, które służą do nawet 12. roku życia. Ford Puma pomieści modele z tej grupy bez większych problemów.
Popularne opcje to:
– Cybex Solution G i-Fix,
– Maxi-Cosi Kore Pro i-Size,
– Joie i-Traver,
– Recaro Mako Elite 2.
Foteliki te wykorzystują pasy bezpieczeństwa auta i często posiadają regulowane zagłówki oraz systemy bocznej ochrony. Montaż ISOFIX zwiększa stabilność, ale nie jest obowiązkowy – ważne, by pas przebiegał prawidłowo przez ramiona i biodra dziecka.
Czy na przednim siedzeniu w Fordzie Puma można montować fotelik?
Tak, ale tylko pod pewnymi warunkami. Przedni fotel pasażera w Fordzie Puma posiada możliwość dezaktywacji poduszki powietrznej – co oznacza, że można na nim zamontować fotelik tyłem do kierunku jazdy dla niemowlęcia.
W przypadku fotelików montowanych przodem, poduszka może pozostać aktywna, ale zawsze warto sprawdzić w instrukcji pojazdu konkretne wytyczne producenta.
Ze względu na konstrukcję deski rozdzielczej i długość fotela, nie każdy duży fotelik zmieści się wygodnie z przodu. Jeśli planujesz regularnie korzystać z tej opcji, wybieraj foteliki kompaktowe, których baza nie ogranicza zbytnio przestrzeni nóg.
Ile fotelików zmieści się w Fordzie Puma?
Ford Puma jest pojazdem pięcioosobowym, ale na tylnej kanapie realnie zmieścisz dwa foteliki ISOFIX. Trzecie miejsce pośrodku nie posiada systemu ISOFIX i jest dość wąskie, dlatego montaż trzech fotelików jednocześnie będzie bardzo trudny, o ile nie niemożliwy.
W przypadku konieczności przewożenia trójki dzieci warto rozważyć kombinację:
– dwa foteliki ISOFIX po bokach,
– podkładka lub kompaktowy model 15–36 kg na środku, przypięty pasem.
Przed podjęciem decyzji najlepiej sprawdzić konfigurację w praktyce, ponieważ każdy model fotelika ma inną szerokość, a także różne wymagania co do kąta nachylenia oparcia.
Funkcje dodatkowe, które warto wziąć pod uwagę
Podczas zakupu fotelika do Forda Puma warto wziąć pod uwagę kilka cech, które wpływają nie tylko na bezpieczeństwo, ale i na wygodę użytkowania:
– Obrotowa baza – szczególnie przydatna przy fotelikach dla maluchów; umożliwia wygodne wkładanie dziecka do fotelika.
– Regulacja pochylenia – idealna na dłuższe trasy, kiedy dziecko zasypia.
– Wentylacja oparcia – istotna podczas jazdy latem.
– Wskaźniki poprawnego montażu – obecne w wielu modelach high-end, pomagają upewnić się, że fotelik jest prawidłowo zainstalowany.
– Możliwość zdjęcia i wyprania tapicerki – praktyczne rozwiązanie dla rodziców, którzy wiedzą, jak szybko dzieci potrafią ubrudzić tapicerkę.
Ford Puma to samochód, który pomimo swojej kompaktowości, dobrze radzi sobie z potrzebami rodzin podróżujących z dziećmi. System ISOFIX, możliwość dezaktywacji poduszki pasażera oraz przemyślana konstrukcja tylnej kanapy sprawiają, że wybór bezpiecznego i funkcjonalnego fotelika jest w pełni możliwy. Warto podejść do tego świadomie – dobierając model, który nie tylko pasuje do auta, ale też zapewnia wygodę codziennego użytkowania i bezpieczeństwo w każdej trasie.
Źródło: www.carforfriend.pl













