volvo
fot. www.pexels.com

Model Volvo XC60 zdobył sobie spore uznanie wśród kierowców SUV-ów: elegancki wygląd, komfortowa przestrzeń, bogate wyposażenie i – co ważne – wysoka ocena w testach bezpieczeństwa. Mimo to – jak każdy samochód – ma swoje słabe strony. Jeśli rozważasz jego zakup lub już nim jeździsz, warto przedstawić, co dokładnie może Cię zaskoczyć. W poniższym artykule skupimy się na tym, czy Volvo XC60 można uznać za samochód naprawdę bezawaryjny oraz przedstawimy najczęstsze usterki Volvo XC60, na które warto zwrócić uwagę.

Czy Volvo XC60 jest bezawaryjne?

Volvo XC60 nie jest modelem idealnym, ale w porównaniu z wieloma innymi SUV-ami segmentu premium wypada całkiem solidnie. Marka Volvo zawsze podkreślała bezpieczeństwo i trwałość swoich konstrukcji. Jednak „bezawaryjny” to słowo, które zawsze trzeba traktować z pewnym dystansem – ponieważ nawet najlepiej wykonany samochód wymaga właściwej eksploatacji i odpowiednich przeglądów.

W praktyce właściciele XC60 raportują, że samochód sprawdza się dobrze przy regularnej konserwacji: wymieniane są filtry, oleje, dba się o stan opon i mechaniki zawieszenia. Mimo to pojawiają się też powtarzające się problemy, które są bardziej charakterystyczne dla konkretnego roku produkcji, napędu (benzyna, diesel, hybryda plug-in) lub wersji wyposażenia. Dlatego przed zakupem używanego egzemplarza warto sprawdzić historię serwisową i czy były wykonane akcje serwisowe lub kampanie serwisowe związane z modelami XC60.

W skrócie: Volvo XC60 można uznać za godny rozważenia samochód, ale nie jest to absolutnie bezusterkowa konstrukcja. Znajomość typowych wad pozwala lepiej przygotować się do zakupu i eksploatacji.

Jakie są typowe awarie Volvo XC60? Usterki Volvo XC60

Poniżej omówimy najczęściej spotykane usterki Volvo XC60 — czyli rzeczy, na które wskazują użytkownicy, warsztaty i raporty niezależnych serwisów.

1. Problemy z elektroniką i systemem infotainment

W starszych i nowszych generacjach XC60 jednym z częstych problemów są usterki związane z systemem multimedialnym, ekranem dotykowym, łącznością Bluetooth lub aplikacjami w samochodzie. Użytkownicy zgłaszają zawieszanie się ekranu, opóźnione reak­cje, a czasami reset systemu lub zgłoszenia błędów. Istotne jest, by sprawdzić wersję oprogramowania i czy zostały dokonane aktualizacje. Ponadto w wersjach hybrydowych plug-in pojawiają się raporty o usterkach związanych z modułami sterowania akumulatorem lub nadzorującymi ładowanie.

2. Usterki napędu i układu hybrydowego/diesla

W modelach z silnikami wysokoprężnymi lub hybrydowymi, które są bardziej złożone, pojawiają się przypadki zwiększonego zużycia oleju, problemów z filtrem DPF (w dieslach), a także usterki turbiny (np. nieszczelności lub uszkodzenie łożysk). W nowszych hybrydowych wersjach zwraca się uwagę na stan akumulatora wysokiego napięcia — w niektórych egzemplarzach dochodziło do przegrzewania komórek lub wadliwych czujników. Ponadto usterki Volvo XC60 z napędem tego typu mogą być bardziej kosztowne w naprawie.

3. Zawieszenie, układ kierowniczy i hamulce

Choć nie są to awarie „bardzo częste”, to jednak warsztaty i kierowcy zgłaszają pewne problemy z zawieszeniem — mowa o zużyciu tulei, łączników stabilizatora, amortyzatorów czy odczuwaniu stuków przy przejeżdżaniu nierówności. W niektórych modelach występują także luzy w układzie kierowniczym. W przypadku hamulców bywa, że przy mocniejszym użytkowaniu (np. w wersjach mocniejszych lub hybrydowych) elementy są bardziej obciążone i wcześniej wymagają wymiany – tarcze, klocki czy czujniki zużycia.

4. Problemy z osprzętem i drobnymi usterkami

Spora grupa użytkowników wskazuje na drobne, choć uciążliwe usterki Volvo XC60: np. problemy z klapą bagażnika z elektrycznym otwieraniem (zacinanie, niezamknięcie), wycieki wody lub zawilgocenie w środku auta (zwłaszcza w starszych egzemplarzach), błędy czujników ciśnienia w oponach (TPMS) czy niedziałające elementy wewnętrzne (np. elektryczne sterowanie foteli, nawiewy). Choć pojedynczo są to nie wielkie koszty, to w sumie mogą być irytujące.

5. Kampanie serwisowe i akcje naprawcze

Warto przed zakupem sprawdzić, czy dany egzemplarz XC60 był objęty akcjami serwisowymi – np. dot. układu hamulcowego, modułów sterujących lub przewodów wysokiego napięcia w wersjach hybrydowych. Często producenci oferują darmowe naprawy lub wymiany wadliwych komponentów – jeśli zostało to zaniedbane, potencjalny koszt może być po Twojej stronie.

Najczęstszy problem z Volvo XC60 – co „wysuwa się na prowadzenie”?

Choć powyższe punkty obejmują różne obszary, to jednym z najczęściej wskazywanych problemów jest właśnie elektronika i układy napędowe w wersjach hybrydowych lub diesla. Właśnie usterki Volvo XC60 związane z systemem hybrydowym (akumulator, moduł ładowania) albo filtrem DPF-em i turbiną w dieslach pojawiają się najczęściej w raportach właścicieli. Jeżeli zatem myślisz o zakupie używanego XC60 — sprawdź, czy auto rzeczywiście przejechało odpowiednią trasę, miało regularne serwisy i czy akumulator hybrydowy lub silnik wysokoprężny był diagnostykowany.

Wskazówki praktyczne – na co należy  zwrócić uwagę przy zakupie używanego XC60?

  • Poproś sprzedawcę o historię serwisową – szczególnie czy były wymieniane lub diagnozowane systemy hybrydowe albo DPF.
  • Przeprowadź jazdę testową – zwróć uwagę na płynność działania skrzyni biegów, szarpanie, dziwne dźwięki lub zapach spalenizny.
  • Sprawdź, czy elektryczne elementy (infotainment, czujniki, klapa bagażnika) działają poprawnie.
  • Własny przegląd u niezależnego warsztatu może wykazać wcześniejsze usterki lub zaniedbania.
  • W przypadku hybrydy – sprawdź stan ładowania i zużycia akumulatora (jeśli możliwe) lub zapytaj o wymianę.
  • Zwróć pod uwagę wersję silnikową – droższe są w serwisie wersje hybrydowe lub mocne diesle; prostsze silniki benzynowe mogą być tańsze w utrzymaniu.

Jeśli zachowasz czujność i wybierzesz egzemplarz z dobrą historią – Volvo XC60 nadal może być bardzo sensownym wyborem w klasie SUV-ów premium. Dzięki świadomości możliwych problemów i odpowiedniemu przygotowaniu zakup może być mniej ryzykowny.