Kontrolka z wykrzyknikiem w aucie – co oznacza, co robić gdy się zapali?

25 sierpnia 2023 | Kompan

Pojawiające się „znikąd” kontrolki na desce rozdzielczej to utrapienie każdego kierowcy. Z drugiej strony nie można zapominać, że ich obecność ostrzega nas o wystąpieniu awarii, której ignorowanie może być zgubne dla nas i naszego pojazdu. Jedną z takich kontrolek jest symbol wykrzyknika umieszczony w kółku lub trójkącie. Co zrobić, gdy pojawi się on na desce rozdzielczej?

Co mówią nam czerwone kółko i wykrzyknik?

Wykrzyknik umieszczony wewnątrz kółka (lub czasem trójkąta) oznacza, że mamy do czynienia z poważną awarią układu hamulcowego. Jak poważną? Tego do końca nie wiadomo. Zważywszy jednak, że układ hamulcowy jest jednym z najbardziej istotnych systemów bezpieczeństwa w pojeździe, nie warto bagatelizować takiej awarii.

Problem w tym, że czerwone lub pomarańczowe kółko z wykrzyknikiem, może oznaczać szereg różnych awarii i dysfunkcji, o których często nie mamy pojęcia. Jedną z nich, a zarazem najmniej uciążliwą jest… jazda na hamulcu ręcznym. Dlatego po jej zaświeceniu warto odruchowo sprawdzić, czy hamulec nie jest zaciągnięty.

Co zrobić, gdy zaświeci się kontrolka z czerwonym lub żółtym wykrzyknikiem?

Zapalające się kontrolki w samochodzie nie zawsze muszą oznaczać ryzyko poważnej awarii. Podział jest w tym przypadku dość jasny:

  • żółta kontrolka z wykrzyknikiem oznacza, że najprawdopodobniej wystąpiła awaria układu hamulcowego i konieczne jest dokonanie niezbędnego przeglądu w serwisie,
  • czerwona kontrolka z wykrzyknikiem wiąże się z poważną awarią, dlatego w przypadku jej zapalenia należy zatrzymać się i wezwać pomoc drogową.

Czy to oznacza, że kontrolka w kolorze żółtym „uprawnia” nas do dalszej jazdy? Odpowiedź jest prosta – lepiej posłuchać głosu zdrowego rozsądku i zatrzymać się niż później żałować.

Co oznacza kontrolka wyświetlająca wykrzyknik?

Niestety, lista potencjalnych awarii jest w tym przypadku dość długa. Warto się z nimi zapoznać. Być może część z nich uda się naprawić we własnym zakresie.

  1. Awaria systemów ABS i ESP – to bardzo poważna awaria, której nie warto bagatelizować. Wiąże się ona z uszkodzeniem wymienionych układów i z bardzo dużym niebezpieczeństwem grożącym nam podczas hamowania w trudnych warunkach.
  2. Blokada zacisku hamulca – to awaria, która uniemożliwia dalszą jazdę. W takim przypadku wyświetlenie czerwonej kontrolki w samochodzie oznacza, że uszkodzone zostały tłoczki w zacisku lub doszło do zużycia klocków.
  3. Nieprawidłowe (nierówne) ciśnienie w układzie hamulcowym – to bardzo niebezpieczna usterka, która może doprowadzić do wypadku. Brak równomiernego docisku tarcz oznacza ryzyko utraty kontroli nad pojazdem w trakcie hamowania.
  4. Niskie ciśnienie w układzie hamulcowym – to pozornie najmniejszy problem, aczkolwiek może on świadczyć o nieszczelnościach w instalacji (przewodach hamulcowych) lub też o zbyt niskim poziomie płynu.
  5. Przepalona żarówka światła STOP – jeśli w pojeździe przepali się żarówka STOP, to czerwone koło lub trójkąt z wykrzyknikiem najprawdopodobniej się zapali. Dlatego ważne jest, aby podczas jazdy mieć przy sobie komplet żarówek, by w razie potrzeby szybko je wymienić.
  6. Uszkodzenie czujnika pomiarowego – czasami (choć rzadko) wyświetlenie na desce rozdzielczej symbolu koła lub trójkąta i znajdującego się w środku wykrzyknika oznacza, że uszkodzeniu uległ jeden z czujników działających w obrębie instalacji hamulcowej. Nie jest to poważna awaria, aczkolwiek wymaga w miarę szybkiej wizyty w serwisie.

 

Jak widać, wyświetlenie się czerwonej lub żółtej kontrolki z wykrzyknikiem to powód do niepokoju. Zanim jednak zawezwiemy pomoc drogową, spróbujmy rozwiązać problem sami. Być może za ww. problemem stoi usterka, którą możemy naprawić we własnym zakresie.