fiat
fot. www.pexels.com

Kto produkuje silniki Fiata? Odpowiedź brzmi: Stellantis, a wcześniej Fiat Powertrain Technologies (FPT), czyli wyspecjalizowany dział grupy Fiat, odpowiedzialny za projektowanie i produkcję układów napędowych. Dziś większość silników Fiata powstaje pod marką Stellantis Powertrain, ale wiele modeli korzysta także z technologii opracowanych przez partnerów i spółki-córki.

Historia produkcji silników Fiata

Fiat od zawsze był samowystarczalny w zakresie projektowania i budowy jednostek napędowych. Od końca XIX wieku, przez dekady XX wieku, aż po współczesność, inżynierowie z Turynu projektowali silniki, które napędzały nie tylko modele Fiata, ale również samochody marek zależnych, takich jak Lancia, Alfa Romeo czy Iveco. W 2005 roku powołano do życia Fiat Powertrain Technologies, integrując działy silnikowe różnych marek należących do koncernu. FPT przejęło całość odpowiedzialności za rozwój, testy, produkcję i wdrażanie układów napędowych.

W 2021 roku, po fuzji Fiat Chrysler Automobiles z Groupe PSA, powstała grupa Stellantis, pod której parasolem kontynuowana jest działalność jednostki napędowej, dziś funkcjonującej jako Stellantis Powertrain. FPT zostało wchłonięte i przekształcone, jednak kompetencje, zespoły i zakłady pozostały w większości te same.

Główne zakłady produkcyjne silników Fiata

Silniki Fiata (oraz teraz całej grupy Stellantis) produkowane są w różnych lokalizacjach na świecie, ale najważniejsze z nich to:

  • Termoli (Włochy) – kluczowy zakład produkcji silników benzynowych, m.in. TwinAir i FireFly.

  • Pratola Serra (Włochy) – specjalizuje się w jednostkach wysokoprężnych Multijet.

  • Bielsko-Biała (Polska) – jeden z najnowocześniejszych zakładów FPT, gdzie produkowano m.in. silniki 1.3 Multijet oraz jednostki TwinAir.

  • Tychy (Polska) – choć to głównie montownia samochodów, to zakład współpracował przy integracji napędów z pojazdami.

  • Betim (Brazylia) – zakład obsługujący rynek południowoamerykański, gdzie produkowane są silniki Fire oraz FireFly.

Warto zaznaczyć, że po fuzji z PSA, część silników stosowanych w samochodach Fiat (np. nowe 1.2 PureTech w modelu Fiat 600e) może pochodzić z zakładów byłego PSA.

Najważniejsze silniki Fiata i ich technologie

Fire i FireFly – benzynowe serce Fiata

Seria FIRE (Fully Integrated Robotized Engine) to jeden z najbardziej rozpoznawalnych silników Fiata, produkowany nieprzerwanie od lat 80. Wersje o pojemnościach od 1.0 do 1.4 litra napędzały takie modele jak Fiat Punto, Panda, Uno czy 500.

FireFly, czyli następca FIRE, to nowoczesna, modułowa jednostka dostępna w wersjach 3- i 4-cylindrowych. Silniki te charakteryzują się niskim zużyciem paliwa, zastosowaniem bezpośredniego wtrysku i turbosprężarki. Wersje hybrydowe tej serii stosowane są obecnie w Pandzie i 500 Hybrid.

Multijet – diesel, który zmienił wszystko

Silniki Multijet to wysokoprężne jednostki z technologią common rail drugiej i trzeciej generacji, opracowaną i opatentowaną przez inżynierów Fiata. Pierwszy 1.3 Multijet zadebiutował w 2003 roku i szybko zdobył uznanie za swoją oszczędność, niezawodność i kulturę pracy. Produkowano je w Polsce (Bielsko-Biała) oraz we Włoszech (Pratola Serra).

Silniki Multijet były szeroko stosowane nie tylko w samochodach Fiata, ale także w Oplach, Suzuki, a nawet w niektórych modelach Forda i GM.

TwinAir – technologia downsizingu

Silnik TwinAir to dwucylindrowa jednostka benzynowa o pojemności 0.9 litra z turbodoładowaniem. Została opracowana jako odpowiedź na rosnące wymagania ekologiczne i normy emisji. Pomimo niewielkiej pojemności, TwinAir osiągał moc do 105 KM i był wykorzystywany m.in. w modelach Fiat 500, Panda, a nawet Lancia Ypsilon.

Ciekawostką jest zastosowanie elektrohydraulicznego systemu zmiennych faz rozrządu MultiAir, który poprawia osiągi i obniża zużycie paliwa.

Kto jeszcze korzysta z silników Fiata?

Fiat, poprzez FPT i później Stellantis Powertrain, dostarczał i dostarcza nadal silniki do wielu marek spoza własnego portfolio. Przykłady:

  • Opel – 1.3 CDTI to nic innego jak Fiatowski 1.3 Multijet.

  • Suzuki – modele Swift i SX4 korzystały z silników 1.3 i 1.9 Multijet.

  • Tata – Indyjski producent korzystał z technologii dieslowskiej Fiata w modelach Indigo.

  • Jeep – w europejskich wersjach Renegade czy Compass montowano silniki Multijet, również 2.0.

Po utworzeniu grupy Stellantis, współdzielenie technologii między markami stało się jeszcze powszechniejsze, co oznacza, że nie tylko Fiat korzysta z jednostek zaprojektowanych przez włoskich inżynierów.

Silniki Fiata w erze elektromobilności

Fiat jako marka należy dziś do grona producentów, którzy mocno stawiają na elektryfikację. Jednak nawet w świecie aut elektrycznych, doświadczenie w konstrukcji klasycznych silników spalinowych nie idzie na marne.

Silniki elektryczne montowane w modelach takich jak Fiat 500e są produkowane przez Stellantis eMotors (spółka zależna grupy), a komponenty baterii i sterowników napędu są integrowane w zakładach montażowych Fiata, głównie w Turynie i Mirafiori. Choć jednostki te nie są „spalinowe”, to nadal noszą technologiczną pieczęć doświadczenia Fiata w dziedzinie układów napędowych.

Fiat od zawsze był pionierem w dziedzinie silników – zarówno benzynowych, jak i wysokoprężnych. Dziś ich produkcją zajmuje się grupa Stellantis, a bezpośrednio – Stellantis Powertrain, kontynuator tradycji Fiat Powertrain Technologies. Zespoły inżynierskie z Włoch, Polski i Brazylii nadal tworzą jednostki napędowe, które napędzają nie tylko modele Fiata, ale też wiele innych samochodów światowych marek. Historia silników Fiata to historia innowacji, trwałości i technologicznego sprytu, która ma wpływ na motoryzację do dziś.