BMW serii 3 generacji E90 (produkowanej w latach 2005–2012) to pojazd, który wyróżnia się nie tylko dynamiczną charakterystyką jazdy, ale także przemyślaną konstrukcją techniczną. Dla osób, które chcą samodzielnie zajmować się podstawowymi czynnościami serwisowymi, znajomość położenia poszczególnych komponentów jest niezbędna. Jednym z takich elementów jest zbiornik płynu hamulcowego. Choć jego lokalizacja wydaje się oczywista, w przypadku BMW E90 wymaga to znajomości kilku szczegółów konstrukcyjnych.
Dostęp do komory silnika – pierwszy krok
Aby zlokalizować zbiornik płynu hamulcowego, należy najpierw otworzyć maskę pojazdu. Dźwięk zwalniania zapadki maski jest znany każdemu entuzjaście BMW, jednak warto przypomnieć, że w E90 dźwięk ten to tylko pierwszy etap. Drugi zaczep zwalnia się ręcznie bezpośrednio przy przedniej krawędzi maski, centralnie nad logo BMW.
Po uniesieniu maski i zabezpieczeniu jej wspornikiem (E90 nie miało siłowników w standardzie w większości wersji), można przystąpić do właściwej lokalizacji zbiornika.
Pozycja zbiornika płynu hamulcowego
Zbiornik płynu hamulcowego w BMW E90 znajduje się w komorze silnika, od strony kierowcy (czyli po lewej stronie pojazdu, patrząc od przodu), tuż przy ścianie grodziowej oddzielającej kabinę od komory silnika. Konkretnie jest umieszczony tuż za jednostką sterującą ABS (moduł DSC), co może nieco utrudniać jego zlokalizowanie, zwłaszcza w modelach z silnikami sześciocylindrowymi, gdzie przestrzeń pod maską jest mocno ograniczona.
Zbiornik ten jest częściowo schowany pod osłoną z tworzywa sztucznego, która zabezpiecza również filtr kabinowy i elementy podszybia. W celu uzyskania pełnego dostępu, konieczne jest zdemontowanie tej osłony, co wymaga odkręcenia kilku plastikowych zatrzasków lub wkrętów – zależnie od wersji nadwozia i rynku docelowego. Demontaż ten nie jest skomplikowany, ale warto zachować ostrożność, by nie uszkodzić zaczepów.
Budowa i oznaczenia zbiornika
Sam zbiornik wykonany jest z półprzezroczystego tworzywa sztucznego, co umożliwia wizualną kontrolę poziomu płynu bez konieczności otwierania pokrywki. Na zbiorniku znajdują się oznaczenia MIN oraz MAX, które wskazują dopuszczalny zakres poziomu płynu. Pokrywka zbiornika jest zazwyczaj koloru czarnego i opisana jest piktogramem ostrzegawczym oraz informacją o rodzaju zalecanego płynu (najczęściej DOT 4).
W BMW E90 zbiornik płynu hamulcowego jest zintegrowany z pompą hamulcową (master cylinder), a cały układ współpracuje z systemem DSC (Dynamic Stability Control), co oznacza, że jego wymiana czy opróżnianie wymaga szczególnej uwagi.
Diagnostyka poziomu płynu i bezpieczeństwo
Regularna kontrola poziomu płynu hamulcowego to podstawowy element dbania o bezpieczeństwo układu hamulcowego. W E90 poziom ten można sprawdzić samodzielnie, patrząc na oznaczenia na zbiorniku. Spadek poniżej linii MIN może świadczyć nie tylko o zużyciu klocków, ale także o potencjalnym wycieku lub zużyciu komponentów hydraulicznych.
BMW wyposażyło model E90 w czujnik poziomu płynu, który w przypadku zbyt niskiego stanu wyświetli odpowiednie ostrzeżenie na desce rozdzielczej. Jednak dla właścicieli, którzy sami zajmują się serwisowaniem swojego samochodu, kontrola na oko pozostaje najpewniejszą metodą.
Wymiana płynu – wskazówki praktyczne
W przypadku konieczności wymiany płynu, warto pamiętać, że BMW zaleca interwał co 2 lata. Do wymiany wymagany jest dostęp do zbiornika oraz znajomość procedury odpowietrzania układu hamulcowego, szczególnie przy współpracy z modułem DSC. W profesjonalnych warunkach używa się urządzeń ciśnieniowych, ale możliwa jest również metoda klasyczna – z pomocą drugiej osoby.
Podczas napełniania nowym płynem należy zachować ostrożność, by nie rozlać cieczy na elementy lakierowane lub elektryczne, gdyż płyn hamulcowy ma właściwości silnie higroskopijne i korozyjne. Zaleca się stosowanie lejka z filtrem oraz stosowanie rękawic ochronnych.
W przypadku modeli z automatycznym hamulcem postojowym (elektryczny e-brake), procedura może wymagać aktywacji serwisowego trybu w systemie diagnostycznym, dlatego przed rozpoczęciem prac warto zapoznać się z dokumentacją serwisową lub użyć narzędzi diagnostycznych OBD z funkcją obsługi DSC/ABS.
Na co zwrócić uwagę przy eksploatacji
Płyn hamulcowy to nie tylko paliwo dla hamulców, ale również integralny element zapewniający skuteczność systemów wspomagających bezpieczeństwo. W E90, gdzie układ hamulcowy współpracuje z aktywnym systemem trakcji i stabilizacji toru jazdy, jego jakość i poziom mają bezpośredni wpływ na efektywność działania tych systemów.
Jeśli pojawią się objawy takie jak miękki pedał hamulca, zwiększona droga hamowania lub niespodziewane zaświecenie kontrolki ABS/DSC, jednym z pierwszych kroków diagnostycznych powinno być sprawdzenie poziomu i stanu płynu w zbiorniku. Jego kolor powinien być jasno bursztynowy. Płyn o ciemnym zabarwieniu sugeruje nasycenie wodą i konieczność wymiany.
BMW E90, jako pojazd o sportowym charakterze, wymaga dbałości o układ hamulcowy na poziomie wyższym niż przeciętna. Lokalizacja zbiornika płynu hamulcowego nie jest skomplikowana, ale wymaga wiedzy i precyzji. Pasjonat, który zna swój samochód, doceni dostęp do takich informacji, a samodzielna kontrola tego elementu z pewnością przyczyni się do bezpiecznej i sprawnej eksploatacji ulubionego bawarskiego sedana.
Źródło: www.carforfriend.pl