Właściciele samochodów, którym zależy na utrzymaniu pojazdu w dobrym stanie, powinni prowadzić regularne przeglądy serwisowe auta. Nie każda część eksploatacyjna zużywa się w tym samym czasie, dlatego wizyty u mechanika najlepiej warunkować liczbą przejechanych kilometrów oraz wiekiem samochodu. Zobacz, które elementy auta wymagają częstej wymiany i w jakim momencie jej dokonać.
Eksploatacja samochodu u każdego kierowcy wygląda inaczej. Osoby jeżdżące mało i ekonomicznie rzadziej muszą udawać się na przeglądy, z kolei właściciele pokonujący długie trasy są zobowiązani do częstych wizyt u mechanika, ponieważ tylko wtedy ich auto będzie działać bez zarzutu. Każdy, kto ma wątpliwości co i kiedy należy wymieniać w aucie, może spojrzeć do zaleceń producenta lub zasięgnąć pomocy fachowca. Warto stworzyć własny kalendarz serwisowy auta, który ułatwi ustalanie terminów poszczególnych przeglądów. W notatniku albo dokumencie cyfrowym powinny znaleźć się nazwy części eksploatacyjnych i ich zalecany termin kontroli lub wymiany. Niektóre elementy należy sprawdzać po przejechaniu 10 tys. kilometrów lub raz do roku, inne po 30 tys. kilometrów albo co 24 miesiące. W samochodzie znajdują się też części, które kontroluje się rzadziej, jednak powinno się to robić regularnie.
Co wymienić w samochodzie po przejechaniu 10 tys. kilometrów lub przynajmniej raz do roku? W tej grupie znajduje się olej silnikowy i filtr oleju, które dość szybko się starzeją i tracą swoje właściwości. Żywotność silnika przedłuży również regularna wymiana filtru paliwa wyłapującego wodę, brud i inne cząsteczki – jest to szczególnie ważne w przypadku właścicieli aut z silnikiem diesla. Przed rozpoczęciem sezonu letniego warto wyczyścić i „nabić” klimatyzację oraz wymienić filtr kabinowy, który oczyszcza powietrze dostające się do wnętrza pojazdu oraz zatrzymuje sadzę, kurz, pyłki i inne zanieczyszczenia.
Niektóre elementy eksploatacyjne w aucie zużywają się po przejechaniu 30 tys. kilometrów lub tracą swoje właściwości po upływie dwóch lat. Są to na przykład tarcze i klocki hamulcowe, których kondycja jest silnie uzależniona od warunków użytkowania. Częstsza wymiana klocków przedłuży żywotność tarczy, dlatego nie warto zwlekać z przeglądem. W tym samym czasie dobrze jest sprawdzić stan świec i kabli zapłonowych. W przypadku tych elementów, zalecenia producenta mogą się od siebie różnić. Właściciele samochodów z silnikiem benzynowym z turbo doładowaniem będą wymieniać świece zapłonowe o wiele częściej niż posiadacze silnika wolnossącego.
Prowadzenie kalendarza eksploatacji samochodu ułatwi właścicielowi zrozumienie, co i jak często wymieniać w aucie. Zmiana oleju i filtrów dla większości kierowców jest czymś oczywistym, jednak to nie wszystko, o czym trzeba pamiętać. W swoim kalendarzu należy wpisać również przybliżony czas kontroli:
Regularnej wymiany wymaga także płyn hamulcowy i chłodniczy, sprzęgło, pióra wycieraczek, czy amortyzatory. Ich stopień zużycia często jest uzależniony od tego, jak wygląda eksploatacja samochodu. W przypadku wątpliwości co do częstotliwości wizyt u mechanika najlepiej kierować się zasadą, że im częściej, tym lepiej. Ewentualnie zaniedbania mogą doprowadzić do poważnych awarii i wygenerować o wiele większe koszty niż opłata za wymianę kilku części.
Porozmawiaj z nami na temat zakupu i dowiedz się, na co zawrócić uwagę podczas wyboru auta.
Wyślij formularz i otrzymaj 3 zweryfikowane oferty auta, którego szukasz!