Wybierając zimowy płyn do spryskiwaczy, nie wystarczy kierować się wyłącznie ceną. Doświadczony kierowca wie, że to od wyboru płynu zależeć będzie nie tylko płynność pracy spryskiwaczy, ale też żywotność piór wycieraczek. Czym zatem kierować się przy jego zakupie?
Letni płyn do spryskiwaczy ma dużo wyższą temperaturę zamarzania (około 0 stopni Celsjusza) niż płyn zimowy. W przypadku pojawienia się mrozu ten pierwszy zachowa się dokładnie tak samo, jak woda: zamarznie, zwiększy swą objętość i zniszczy zbiornik układu spryskiwacza.
Płyn dostosowany do niskich temperatur ma dość specyficzny skład. Do jego produkcji używa się bowiem alkoholu etylowego, barwników, kompozycji zapachowych, gliceryny itd. Część z tych składników wytwarza pary, które następnie — poprzez system wentylacji — mogą negatywnie oddziaływać na układ oddechowy kierowcy. Przykładem jest tu alkohol etylowy, który (w tańszych płynach) może pochodzić z odpadów. Dlatego tak ważne jest, aby wybierać płyny sprawdzonych producentów i dostawców.
O przydatności konkretnego płynu do spryskiwaczy decyduje jego temperatura krystalizacji. Najtańsze, dostępne w marketach płyny zamarzają już przy -17 stopniach Celsjusza. Ich zakup — biorąc pod uwagę uwarunkowania polskich zim — może doprowadzić do rozsadzenia zbiornika układu spryskiwaczy. Jak wybrać dobry płyn do spryskiwaczy? Ważne, aby nabyć produkt o temperaturze krystalizacji minimum -20, a najlepiej -25 stopni Celsjusza. Jeśli w porze zimowej planujemy wojaże gdzieś na terytorium północnej Europy, warto zakupić płyn o jeszcze niższej temperaturze zamarzania.
W tym momencie rodzi się pytanie: kiedy zmienić płyn do spryskiwaczy na zimowy? Odpowiedź na to pytanie jest prosta: gdy pojawią się pierwsze prognozy spadków temperatur poniżej 5 stopni Celsjusza. Oczywiście w nieco lepszej sytuacji pozostają posiadacze „garażowanych” aut, ale nie oznacza to, że takie sygnały powinny być przez nich bagatelizowane. Jeśli to możliwe, proces „opróżniania” zbiornika na płyn warto rozpocząć już z początkiem jesieni. Wcześniejsze zalanie układu spryskiwaczy płynem zimowym nie powinno negatywnie wpłynąć na jego działanie.
Jak wymienić płyn do spryskiwaczy na zimowy? Przede wszystkim nie można mieszać płynów zimowego i letniego. Dolanie do częściowo opróżnionego pojemnika substancji o dużo niższej temperaturze krystalizacji w najlepszym wypadku podwyższy próg zamarzania uzyskanej mieszaniny. Dlatego tak ważne jest, aby wcześniej wykorzystać cały płyn i zalać pusty zbiornik nowym, o znacznie niższej temperaturze zamarzania.
Jak widać, z wymianą płynu do spryskiwaczy nie warto czekać do ostatniej chwili.
Porozmawiaj z nami na temat zakupu i dowiedz się, na co zawrócić uwagę podczas wyboru auta.
Wyślij formularz i otrzymaj 3 zweryfikowane oferty auta, którego szukasz!