Zgodnie z przepisami, każdy nowoczesny pojazd posiadający silnik wysokoprężny, musi być wyposażony w filtr DPF. Właściciele takich aut doskonale zdają sobie sprawę z problemów, jakie się pojawiają, gdy taki pojazd wykorzystywany jest wyłącznie na krótkich dystansach – w takim przypadku często filtr DPF zapycha się. W takim przypadku często dochodzi do jego samodzielnego usunięcia, co jest poważnym błędem. Coraz częściej zdarza się również, że handlarz samochodami chcąc drożej sprzedać auto, sam usuwa ten filtr. Jak rozpoznać brak filtra DPF i dlaczego jego obecność jest tak ważna?
Filtr cząstek stałych DPF jest jednym z najważniejszych elementów układu wydechowego, którego zadaniem jest usuwanie nadmiernej ilości zanieczyszczeń (głównie sadzy czy popiołów). Filtr znajduje się tuż za katalizatorem, swoim wyglądem przypomina nieco metalową puszkę. Jego wnętrze to szereg równoległych kanałów o porowatych ściankach, dzięki którym sadza i wiele innych szkodliwych dla człowieka zanieczyszczeń nie przedostaje się do wnętrza pojazdu. Warto przy tym wiedzieć, że sprawny filtr DPF w aucie zatrzymuje nawet 97% zanieczyszczeń.
Jak sprawdzić, czy w danym modelu powinien znaleźć się filtr DPF, jeżeli sprowadzany pojazd i nie jesteśmy tego pewni? Najprostszym na to sposobem jest rozszyfrowanie danych zawartych w numerze VIN. W tym celu można skorzystać z jednego z powszechnie dostępnych dekoderów VIN lub skorzystać z pomocy ASO. Sprawdzanie VIN do doskonały sposób na poznanie wielu istotnych informacji dotyczących pojazdu.
Tak samo jak w przypadku aut sprowadzonych z zagranicy, najlepszym sposobem na to, by sprawdzić, czy auto ma DPF jest rozszyfrowanie informacji zawartych w jego numerze VIN. Jest to najlepszy i najskuteczniejszy sposób na zdobycie tej informacji, jednak należy liczyć się z tym, że w nielicznych przypadkach może okazać się nieskuteczny. Dodatkowo, choć numer VIN wskazuje na obecność filtra cząstek stałych, to może się okazać, że jego poprzedni właściciel nielegalnie go usunął przy okazji nie informując o tym nowego nabywcy. Dlatego, nawet jeżeli numer VIN wskazuje na obecność DPF, warto samodzielnie sprawdzić, czy taki filtr na pewno znajduje się w aucie i to jeszcze najlepiej przed jego zakupem (o ile jest to oczywiście możliwe).
Filtr DPF w aucie jest częścią układu wydechowego. Umiejscowiony jest w zależności od modelu pomiędzy tłumikiem a katalizatorem lub w samym katalizatorze czy komorze spalania. Chcąc przekonać się, czy w oglądanym pojeździe zamontowany jest filtr cząstek stałych, należy dotknąć i przesunąć palcem po wewnętrznej stronie rury od układu wydechowego. Jeżeli palec okaże się czysty, z dużym prawdopodobieństwem można założyć, że filtr znajduje się w aucie. Jeżeli natomiast na palcu będzie sadza w znacznej ilości, wówczas można przyjąć dwie wersje: albo w pojeździe brakuje DPF, albo został on poważnie uszkodzony. Jeżeli jest taka możliwość, warto udać się w celu sprawdzenia obecności filtra w pojeździe na stację diagnostyczną. Tam dodatkowo będzie można zweryfikować jego stan, przez pomiar emitowanych zanieczyszczeń co pozwoli ustalić, czy pojazd spełnia normy. Jest to sposób, który można wykorzystać kupując pojazd na miejscu, gdy zakup ma miejsce poprzez sprowadzenie auta, nie jest to możliwe.
Jak sprawdzić DPF innym sposobem? Niektórzy twierdzą, że obecność filtra DPF można ocenić na podstawie oleju silnikowego. Według tego, jeżeli silnik potrzebuje płynu o niskiej zawartości SAPS można przypuszczać, że w aucie jest zamontowani filtr cząstek stałych.
Porozmawiaj z nami na temat zakupu i dowiedz się, na co zawrócić uwagę podczas wyboru auta.
Wyślij formularz i otrzymaj 3 zweryfikowane oferty auta, którego szukasz!