Diesel czy benzyna? Wtedy cały na biało wchodzę ja… silnik elektryczny!

26 września 2021 | carforfriend

Być albo nie być? Tak brzmi najsłynniejsze z pytań, stawiane przez duńskiego księcia wobec duchowego rozdarcia, jakie przeżywa zaraz na początku aktu III. Teraz wyobraźmy sobie współczesnego duńskiego księcia i postarajmy się dojrzeć jakie pytania stawiałby sobie on… Naszym zadaniem padłoby na: diesel czy benzyna, a może elektryk?

Wróćmy jednak z Danii do Polski i przyjrzyjmy się bliżej procesowi podejmowania decyzji o zakupie samochodu. Wiesz już jakie auto chcesz? Używane. Marka, rodzaj nadwozia, rocznik? Toyota, dla rodziny, nie starszy niż dwa lata. A co z rodzajem paliwa?

Nie czekaj aż inni Cię wyprzedzą

działaj z nami już dziś!

SKONTAKTUJ SIĘ

Zakup samochodu wymaga odpowiedzi na wiele pytań, które nieraz mogą przyprawić o ból głowy. Jak zawsze w takich sytuacjach możesz liczyć na przyjaciół. Car for Friend przybywa z pomocą. Pochylimy się w tym miejscu nad trzema rodzajami silników. Dowiedz się kiedy zdecydować się na silnik diesla, kiedy silnik benzynowy oraz jakie zalety idą w parze z silnikiem elektrycznym. Nasze porady sprawdzą się niezależnie od tego, czy chcesz sprowadzić auto z Niemiec, Polski czy importować samochód z USA. Jeżeli wiesz już jak wypełnić nasz formularz zamówienia to pora podjąć decyzję o tym, jaki silnik będzie napędzał Twoje kolejne auto!

Elektryk, diesel czy benzyna? Ceny zakupu — jakie są różnice?

Powszechnie wiadomo, że nowe samochody mające silnik diesla są droższe niż te, z silnikami benzynowymi. W przypadku samochodów używanych sprawa nie jest już tak oczywista. Różne czynniki wpływają na cenę auta, przez co nie da się jednoznacznie określić, czy auta z silnikiem, który stworzył Rudolf Diesel, będą tańsze czy droższe od tych napędzanych benzyną. Często zależy to od np. popularności silnika czy modelu samochodu albo od rocznika. Jednocześnie trwająca od jakiegoś czasu niezbyt przychylna prasa na rzecz silników pożerających czarne paliwo, jest bardzo widoczna na portalach sprzedaży aut używanych. Mimo większego apetytu na paliwo dostępność aut z silnikiem spalinowym jest dużo mniejsza, a co za tym idzie, ich ceny szybują w górę. Największym wygranym tego całego zamieszania są jednak auta wyposażone w silniki elektryczne oraz silniki spalinowe, czyli tzw. hybrydy. Niskie spalanie, prosta konstrukcja oraz dbałość o ekologię, powodują, że zakup hybrydy wymaga zdecydowanie zasobniejszego portfela. A jak sytuacja wygląda gdy mówimy o czystych elektrykach? Ceny wysokie (nawet bardzo). Ekonomia — bardzo opłacalna (około 9-10 zł za 100 km jazdy). Dostępność — bardzo utrudniona. Oczywiście nie ma rzeczy niemożliwych jeżeli ma się odpowiednich przyjaciół w CFF.

Rejestracja samochodu z Niemiec z CFF

Różnice w budowie silników benzynowych, silników diesla oraz elektryków.

Silniki benzynowe — prosta konstrukcja

Motor benzynowy to silnik o zapłonie iskrowym. Iskra generowana jest przez elektrody świecy zapłonowej, w wyniku czego zachodzi spalanie ładunku. Silnik tego typu spala mieszankę paliwa z powietrzem. Najczęściej stosowanym paliwem w samochodach jest płynna benzyna.

W budowie „benzyniaków” znajdziemy mniej elementów narażonych na awarię i szybkie zużycie niż w dieslach. Generalizując (bo to zależy od modelu i producenta silnika) możemy stwierdzić, że samochód na benzynę będzie mniej awaryjny, ale jednocześnie poziom zużycia paliwa będzie większy niż w przypadku aut mających silnik diesla (pamiętaj jednak, że jest to spore uproszczenie i warto zorientować się w tej kwestii korzystając z doświadczenia przyjaciół z Car For Friend).

Emisja spalin to kategoria, w której również wygrywa silnik w wersji benzynowej. W autach z silnikami diesla zachodzi konieczność używania odpowiednich filtrów i systemów ograniczających zanieczyszczenie. W pojazdach benzynowych nie ma takiej potrzeby.

Silniki diesla — większa moc na niskich obrotach

Silniki diesla to silniki o zapłonie samoczynnym co oznacza, że do zapłonu paliwa w takim silniku nie potrzeba zewnętrznego źródła energii (świec zapłonowych). Paliwo (olej napędowy) w pojazdach wyposażonych w silniki wysokoprężne samoistnie przekracza temperaturę zapłonu w komorze spalania.

Na szczęście mamy już za sobą czasy, w których auta z silnikiem diesla miały trudniejszy zapłon w niskich temperaturach, ponieważ świece żarowe nie były w stanie odpowiednio rozgrzać silnika. Nowoczesny diesel to tak samo łatwy rozruch jak auto z silnikiem benzynowym, niezależnie od warunków panujących na zewnątrz.

W silnikach wysokoprężnych diesla spotkamy się z o wiele bardziej skomplikowaną konstrukcją niż w silnikach benzynowych. Składają się one z wielu elementów tj. turbosprężarka, filtry cząstek stałych, pompa wysokiego ciśnienia, koła dwumasowe, katalizatory SCR itd. Wszystkie te części są narażone na szybkie zużycie. Przez to pojazdy z silnikami wysokoprężnymi narażają właścicieli na wyższe koszty serwisowania, które jednak amortyzujemy dzięki niskiemu zużyciu paliwa.

Jednak z drugiej strony dzisiejsze auta z silnikami benzynowymi, jeżeli mają osiągać równie niskie spalanie w odniesieniu do mocy silnika, również są skomplikowanymi konstrukcjami.

Rejestracja samochodu z Niemiec z CFF

Napęd elektryczny, czyli elektrony na służbie.

Podstawowa zasada silników hybrydowych to połączenie silnika elektrycznego oraz spalinowego. W zależności od zastosowanej technologii możemy wyróżnić napęd hybrydowy:

  • szeregowy, w którym silnik spalinowy nie jest mechanicznie połączony z kołami pojazdu, a odpowiada jedynie za napęd generatora energii elektrycznej.
  • równoległy, w którym dwie jednostki napędowe mogą działać jednocześnie na koła pojazdu (przewidziany na duże obciążenie).
  • szeregowo-równoległy najpopularniejszy dla samochodów hybrydowych, to połączenie obydwu zaprezentowanych wariantów (jak sama nazwa wskazuje). Jego zadaniem jest połączenie atutów napędu równoległego i szeregowego.

Niezależnie od wyboru technologii hybrydy to stosunkowo proste i niezawodne konstrukcje, dlatego są tak bardzo na rynku poszukiwane.

Diesel, benzyna i elektryk, a cena paliwa

Czynniki ekonomiczne to te, które najczęściej wpływają na decyzje o zakupie konkretnego pojazdu. Cena zakupu to jednorazowy wydatek. Te koszty, które będą z nami przez cały czas użytkowania pojazdu to koszty eksploatacyjne oraz koszty paliwa. Dlatego właśnie, aby dokonać wyboru pomiędzy silnikiem diesla, silnikiem benzynowym  czy elektrycznym należy  ustalić, w jakich celach będziemy wykorzystywać nasz samochód.

Silnik diesla jest dobry w długie trasy

Olej napędowy jest tańszy od benzyny. Silniki wysokoprężne wykazują również mniejsze zużycie paliwa. Tu sprawa wydaje się prosta: jadąc na wakacje np. do Chorwacji wydamy mniej na paliwo. Pamiętajmy jednak, że zużycie paliwa to nie wszystko. Warto przed wyruszeniem w tak długą trasę odwiedzić serwis w celu skontrolowania stanu technicznego pojazdu. To jednak pewne, że diesel lepiej sprawdza się w dłuższych trasach — tym bardziej jeżeli często w takie jeździmy.

Silnik benzynowy jest lepszy do miasta

Przemieszczanie się na mniejszych dystansach powinno skłonić nas do zakupu pojazdu wyposażonego w silnik benzynowy. Prostsza konstrukcja i szybkie nagrzewanie silnika sprawiają, że „benzyniak” lepiej sprawdza się w ruchu miejskim. Wyższa niezawodność na mniejszych dystansach rekompensuje nam ceny paliw i zmniejsza koszty eksploatacji. Jeżeli wykorzystujesz samochód jako środek transportu z domu do pracy (nie dalej niż 20 km), na zakupy i krótkie weekendowe wycieczki rozważ zakup pojazdu posiadającego motor benzynowy.

Hybryda na miasto i czasami na dłuższe trasy

Diesel na długie trasy, benzyna na miasto a hybryda? Na miasto jest idealna, ponieważ bardzo często krótkie trasy możesz przejechać jedynie na silniku elektrycznym, którego ekonomia naprawdę Cię zaskoczy. Długie trasy? Tutaj już praca silnika spalinowego będzie bardziej paliwożerna, jednak nadal spalanie na poziomie 7-8 litrów na 100 km to dobry wynik. Parafrazując słynny cytat klasyka  „…wtedy wchodzę ja, cały na biało!” Do tego pamiętajmy, że ekologia to wymusza na nas dużo efektywniejsze wykorzystywanie dostępnej energii, a w tym przypadku silnik hybrydowy zdecydowanie wygrywa.

Rejestracja samochodu z Niemiec z CFF

Zatem diesel czy benzyna? A może jednak ta hybryda?

Niestety odpowiedź na pytanie diesel, benzyna czy hybryda  jest skomplikowana jak budowa silnika wysokoprężnego 😉 Chcielibyśmy dać Ci gotową receptę i odpowiedzieć na pytania typu:

  • Który silnik miewa lepsze osiągi?
  • Który wykazuje się bardziej ekonomiczną pracą?
  • Jakie auto generuje najniższy koszt przejechania dystansu 100 km?
  • Który z silników sprawdza się w dużych przebiegach?

Na rynku wtórnym mamy do wyboru cały wachlarz pojazdów, z których każdy ma inną historię. Kryteria zakupu, choć mogą wydawać się proste, wcale takie nie są. Na wybór odpowiedniego, idealnie dopasowanego do potrzeb auta, składa się tak dużo czynników, że nie ma prostego przepisu na sukces. Na szczęście, z pomocą Car For Friends możesz dowiedzieć się, jaki jest przebieg sprowadzanego samochodu, poznać analizę danych technicznych oraz pełna historię auta.

Rejestracja samochodu z Niemiec z CFF

W Car for Friend powiemy Ci hybryda, diesel czy benzyna!

Z drugiej strony sprawa może być bardzo prosta: zdaj się na fachowców. Oferty samochodów używanych zamieszczane na stronach internetowych często są nieczytelne lub nie wystarczająco szczegółowe, aby podjąć świadomą, satysfakcjonującą decyzję. W Car For Friend — przekopiemy rynek w poszukiwaniu najlepiej dopasowanej oferty, pojedziemy i sprawdzimy auto na miejscu, wynegocjujemy dobrą cenę i przywieziemy je dla Ciebie.

PS. Wiemy, że w naszym artykule nie ma słowa o typie paliwa, jakim jest sprężony gaz ziemny, ale jest to celowy zabieg, ponieważ tekst byłby już zbyt długi. Jesteś ciekawy ,co myślimy o LPG? Zostaw komentarz, a my napiszemy ten tekst od początku.